alternatywa dla autocad
Previous Next Play Pause
1 2 3

 

1. Opis

Program służy do wspomagania kosztorysowania, przez  przygotowanie danych przedmiarowych liniowych i powierzchniowych.

Program przeznaczony jest dla projektantów, architektów, kosztorysantów.

Nakładka współpracuje z systemem ZWCAD w wersji 2010 i 2011 Standard oraz Professional.

 

2. Instalacja

1. Program instaluje się automatycznie po uruchomieniu pliku Przedmiar.exe. Program w wersji testowej można pobrać klikając tutaj.  

W przypadku problemów z pobraniem, kliknij link zapasowy.

Domyślnie program instaluje się w katalogu C:\Szansa\Przedmiar.  W czasie instalacji, możliwe jest ustawienie innego katalogu niż domyślny, ale nie jest to zalecane, w systemach operacyjnych takich jak Windows Vista czy Windows 7.  W szczególności nie jest zalecana instalacja w katalogu Program Files ze względu na wbudowaną w tych systemach operacyjnych Kontrolę konta Użytkownika.

2. Wczytanie aplikacji.

Wczytania nakładki można dokonać na kilka sposobów. Pierwszy oraz drugi z niżej przedstawionych musimy powtarzać przy każdym włączeniu programu. Ostatni przedstawiony sposób wykonuje się tylko raz.

A. Wczytując przez polecenie:

a. należy wpisać polecenie „appload

appload

b. w okienku przedstawionym powyżej wciskamy przycisk Dodaj plik

c. w przedstawionym poniżej oknie, wskazujemy, aby wyświetlane były pliki typu „zel”- domyślnie wyświetlane są pliki typu „lsp”. Wskazujemy plik Przedmiar.zel i klikamy przycisk Otwórz.

zel

d. Następnie w poprzednim oknie zaznaczamy plik w liście i wczytujemy plik przyciskiem [Załaduj]. 

B. Klikając w ikonę ico_zaladuj na pasku narzędzi Przedmiar.

pasek_przedmiar

C. Można dodać nakładkę do listy aplikacji wczytywanych automatycznie przy starcie ZWCAD’a. W tym celu wykonujemy wyżej opisane kroki i dodatkowo wciskamy przycisk „Dodaj do listy startowej”

3. Aktywacja nakładki

Przez 15 dni program będzie działał w pełni funkcjonalnie. Po upływie tego okresu, należy aktywować program. Można tego dokonać klikając ikonę ico_aktyw. Zostanie uruchomiony program aktywujący:

aktywator

W polu Numer aktywacyjny należy wpisać numer przesłany w czasie realizacji zamówienia. Następnie kliknąć przycisk Rejestruj.

 

3. Obsługa

1. Tworzymy warstwy i style tekstu w standardowych oknach  ZWCAD.

2. W ustawieniach Przedmiaru określamy skalę tekstu, warstwę, wzór kreskowania i skalę wypełnienia. Nowo utworzone obiekty będą przyjmowały zadane właściwości.

3. Obrysowujemy poliliniami poszczególne elementy, pomieszczenia i inne używając standardowych funkcji ZWCAD.

4. Stworzone opisy można zapisać do pliku CSV. Pliki takie można wczytać miedzy innymi do programów Excel, OpenOffice. Dane zapisane w ten sposób mogą posłużyć w celu obliczeń powierzchni, długości, wycen itp.

5. Pomiary zapisane do pliku CSV, można wczytać ponownie do DWG, np. w celu oznaczenia innej części budynku (piętra, skrzydła).

 

4. Zdefiniowane polecenia

1. P_Setts

Polecenie pozwalające na zmianę ustawień programu.

Dostępne ustawienia to:

  •  Skala tekstu – pozwala na określenie skali opisów wstawianych do rysunku
  •  Warstwa – określa na jaką warstwę mają być wstawiane nowe elementy np. blok opisowy, wypełnienie itp.
  •  Wzór kreskowania – jeśli do opisywania powierzchni użyta jest opcja wypełnienia powierzchni zostanie dodane kreskowanie o wzorze określonym w tej opcji
  • Skala wypełnienia –  jeśli do opisywania powierzchni użyta jest opcja wypełnienia powierzchni, to zostanie dodane kreskowanie o skali określonej w tej opcji.

ustawienia

Widok okna ustawień

2. P_Powierzchnia

Polecenie to pozwala na opisanie powierzchni w rysunku.

3. P_Nr

Polecenie wstawia opis we wskazanym punkcie z możliwością automatycznej numeracji. Funkcja jest użyteczna do oznaczenia ilościowego – ilości wystąpień powtarzalnych elementów.

4. P_Szukaj

Funkcja wyszukuje w rysunku wszystkie bloki opisowe, w których atrybut, opis ma wartość wskazaną przez użytkownika. Po znalezieniu określonego bloku, widok jest centrowany na opis lub obiekt opisywany przez blok. Po wciśnięciu spacji, wyszukiwany jest kolejny element posiadający taki sam opis.

5. P_Zaznacz

Zaznacza w rysunku wszystkie bloki opisowe, w których atrybut, opis ma wartość wskazaną przez użytkownika.

6. SumaDlugosci

Użytkownik wskazuje obiekty, a program oblicza sumę długości linii, polilinii, łuków, okręgów, elips, łuków eliptycznych.

7. Mdist

Użytkownik wskazuje kolejne punkty, program oblicza i wyświetla w linii poleceń sumę wszystkich długości pomiędzy wskazanymi punktami.

8. RZP

Użytkownik wskazuje plik zawierający informacje zapisane poleceniem Zmierz2D. Program rysuje linie i opisy zgodnie z definicjami zapisanymi w pliku.

9. Zapisz

Program prosi Użytkownika o wskazanie bloków opisowych, następnie informacje zapisane w bloku opisowym są zapisywane w pliku wskazanym przez użytkownika.

10. LNG

Funkcja służąca do zmiany języka wyświetlanych komunikatów. Dostępny jest język polski i angielski.

 

5. Okno opisu

1. Lista dostępnych opisów – zwiera wszystkie opisy zdefiniowane w rysunku.

2. Treść opisu – w tym polu należy wpisać treść opisu, który ma być dodany do listy opisów lub treść opisu, na który chcemy zmienić wartość innego opisu.

3. Dodaj opis – po kliknięciu tego przycisku zdefiniowany będzie nowy opis.

4. Zmień opis – kliknięcie tego przycisku spowoduje zmianę treści opisu wybranego z listy [1] na taki, jaki jest ustawiony w polu [2] zmiana zostanie dokonana nie tylko dla nowych opisów, ale też dla wszystkich opisów, które już są w rysunku.

opis_1

Okno opisów

5. Usuń – z listy opisów usuniety zostanie opis, którego treść wpisana jest w polu [2].

6. Usuń - z listy opisów usunięty zostanie opis, którego treść wpisana jest w polu [2].

7. Filtrowanie opisów - więcej w rozdziale „Informacje dodatkowe".

8. Sortowanie opisów - opisy w liście można sortować w porządku alfabetycznym, [A-Z] w odwróconym porządku alfabetycznym [Z-A], w kolejności dodawania do rysunku [1-2] lub odwróconej kolejności dodawania [2-1].

9. Autonumeracja „włącz"- jeśli chcemy, aby dodawane opisy były numerowane automatycznie, to zaznaczamy tę opcję. Nie musimy martwić się jaki jest kolejny numer porządkowy, wystarczy zaznaczyć tę opcję, wybrać numer od którego rozpocznie się numeracja, a kolejne numery będą automatycznie zwiększane o 1.

10. Autonumeracja „numer" - numer początkowy od którego rozpocznie się automatyczne numerowanie, można w tym miejscu ustawić dowolny numer.

11. Dodaj wypełnienie - w przypadku opisywania powierzchni, możliwe jest dodanie wypełnienia powierzchni używając kreskowania. Po wciśnięciu przycisku „OK" użytkownik zostanie poproszony o wskazanie powierzchni zewnętrznej, a następnie powierzchni, które mają zostać odjęte od wskazanej powierzchni.

12. Przycisk OK – wstawia opis.

13. Przycisk Zamknij – zamyka okno bez dokonywania zmian.

 

6. Informacje dodatkowe

6.1 Rozmiar okna opisów

Jeśli rozmiar okna opisów jest zbyt mały i chcemy, aby widoczne było więcej opisów jednocześnie, okno nie mieści się w przestrzeni ekranu, okno jest zbyt wąskie (niewidoczna jest cześć opisu) lub zbyt szerokie, możliwe jest dostosowanie rozmiaru okna do własnych potrzeb.

Można tego dokonać edytując plik UIpl.DCL. Plik ten znajduje się w katalogu, gdzie zainstalowana jest nakładka. Proszę znaleźć w tym pliku następujący blok:

:list_box {key="Opisy";

label = "";

value = "0";

width=36;

height=30;

multiple_select = false;

}

Zaznaczone tutaj pozycje:

width – to szerokość okna

height – to wysokość okna

Wartości tu wpisane muszą być liczbami.

Następnie proszę zapisać ten plik, zmiany powinny się uaktualnić automatycznie.

Uwaga:

Edycja innych pozycji w pliku UIpl.DCL, może spowodować nieprzewidywalne konsekwencje z niedziałaniem programu włącznie!

6.2 Opis w rysunku jest zbyt mały lub zbyt duży

Opis powierzchni, który widoczny jest w rysunku wstawiany jest domyślnie w skali „1". Wielkość opisu zależy od skali rysunku i jednostek w nim użytych. Jeśli domyślna wielkość nie jest odpowiednia (opis jest zbyt duży lub zbyt mały), możliwa jest zmiana wielkości wstawianego opisu. Można to zrobić w ustawieniach nakładki poleceniem P_Setts lub klikając ikonkę ico_ustawienia . W oknie ustawień należy zmienić wartość w polu skala tekstu. Wartość, która będzie w tym miejscu wpisana, musi być większa od 0, dostępne są również liczby z wartościami po przecinku.

6.3 Zmiana wyglądu opisu

Opisy nakładki są zdefiniowane jako blok. Można go więc przedefiniować, dostosowując do własnych potrzeb, w tym celu należy:

1. Używając standardowej funkcji ZWCADa: Wstaw blok (_insert) ico_blok, wstawić blok o nazwie: „T_Opis" w wybranym przez siebie punkcie, najlepiej w punkcie o współrzędnych 0,0,0.

wstak_blok

Wstawianie bloku

2. Blok ten następnie należy rozbić funkcją Rozbij (_explode)   ico_rozbij.

 3. Teraz możemy zmienić położenie elementów w bloku, możemy zmienić wygląd tekstów atrybutów opisowych (Opis, Powierzchnia, Długość, Jednostki). Atrybutów tych nie można usuwać!! Można natomiast zmienić ich wygląd, dodać inne elementy do bloku opisowego.
4. Należy ponownie zdefiniować blok używając funkcji: Utwórz blok (_block)    ico_blok .

definicja_bloku_1

Definicja nowego bloku

•    w polu Nazwa [1] wpisujemy T_Opis

•    jako punkt bazowy [2], ustawiamy ten sam punkt, w którym był wstawiony blok początkowy, czyli domyślnie 0,0,0

•    pozostaje wybrać obiekty bloku [3], w tym celu klikamy przycisk  ico_obiekty_bloku, a następnie w rysunku wybieramy elementy mające się znajdować w bloku, czyli cztery podstawowe atrybuty będące w początkowym bloku oraz dodatkowe utworzone elementy jeśli są potrzebne.

5.    Taki blok opisowy będzie używany w całym rysunku. Po otwarciu innego rysunku, blok opisowy będzie dalej taki jak podstawowy.

6.4 Filtrowanie opisów

Filtrowanie opisów pozwala na ograniczenie wyświetlanych w liście opisów. Filtr działa na zasadzie wyrażeń regularnych, w myśl których np. można zastępować treści znakami np. * lub ?

Przykłady:

*             zastępuje dowolną ilość znaków, po wpisaniu np. ‘a*’, zostaną wyświetlone w liście, opisy zaczynające się literą 'a', np. axb, akcb, a122b, itp. Jeśli wpiszemy np. ‘ac*’, w liście wyświetlą się np. acdfg, ac123, acd32 itp.

?             zastępuje jeden znak, po wpisaniu np. ‘a?b’, spowoduje zawężenie wyświetlanych opisów do tych, w których w miejscu znaku '?', będzie mógł wystąpić dowolny znak, np. wyświetlą się opisy: axb, asb, a4b. Nie będzie natomiast wyświetlony opis axxb.

~             spowoduje zawężenie listy wyświetlanych opisów do takich, w których nie ma zadanych znaków, np. '~ab' wyświetlą się opisy nie mające w treści 'ab' czyli np. asd, gr3, bcde itp.

#             filtr zastępujący cyfrę, wpisując a#b wyświetlane będą opisy a1b, a9b, ale już nie axb.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE Blok ten następnie należy rozbić funkcją

Ostatnie filmy na naszym kanale YouTube

Zmiana punktu bazowego bloku na dwa sposoby

31.10.2024
Na filmie wyjaśnimy do czego służy punkt bazowy bloku oraz jak zmienić jego położenie w zwykłym bloku oraz w bloku dynamicznym (parametrycznym). Wspomnimy także o tym jak włączyć inne uchwyty w bloku.Więcej o naszym programie CAD https://www.zwcad.pl/programy-cad/z...

Modelujemy klucz płasko-oczkowy. Kurs ZWCAD - ćwiczenia. Część 52

24.10.2024
Dzisiaj utworzymy model klucza płasko-oczkowego. Przypomnimy rysowanie polilinii, tworzenie brył oraz operacji logicznych.Spis rozdziałów filmu: 00:03 Wstęp 01:00 Krótkie przypomnienie ustawień interfejsu 03:03 Tworzymy warstwy 03:30 Ustawienia szerokości linii 04:35 Rysujemy kontur klucza oczkowego 20:00 Tworzymy bryłę z konturu i zastanawiamy się dlaczego otrzymujemy powierzchnię 26:00 Tworzy bryły klucza oczkowego 27:25 Operacje logiczne na bryłach 29:38 Obracamy oczko, czyli Gizmo w praktyce 35:32 Tworzymy zaokrąglenia brył na kluczuWięcej informacji: https://www.zwcad.pl/ Sklep internetowy: https://programycad.net/

Projektujemy nogę od stołu

22.10.2024
Dzisiaj zamodelujemy nogę od stołu w ZWCAD 2025. Utworzymy przekroje, przez które poprowadzimy bryłę. Następnie utworzymy płytę na górze nogi oraz podstawę. Na bocznej ściance wytniemy napis.Spis rozdziałów filmu: 00:02 Wstęp 00:44 Włączenie interfejsu 3D 01:32 Ustawiamy odpowiednie warstwy 03:00 Rysujemy kontur (obwiednie) do wyciągnięcia 05:36 Wyciągamy bryłę przez przekroje 10:50 Projektujemy płytkę na górze nogi 18:44 Projektujemy podstawę nogiProgram CAD do ćwiczeń możesz pobrać z tego adresu: https://www.zwcad.pl/programy-cad/z...Więcej informacji: https://www.zwcad.pl/ Sklep internetowy: https://programycad.net/
Wczytaj więcej...